ראיון בתוכנית "עכשיו נדל"ן" – מה מנהלים מצליחים בענף הנדל"ן צריכים לעשות כדי להתמודד עם אתגרי שנת 2023?

ראיון זה מתייחס לצעדים החשובים ביותר שצריכים לעשות מנהלים מצליחים בענף הנדל"ן על מנת להצעיד את החברה שלהם קדימה ולהתמודד בהצלחה עם אתגרי השנה שמתחילה, הן בתחום השיווקי והן בהיערכות הארגונית של החברה שלהם.

האתגרים איתם יתמודדו מנהלים מצליחים בענף הנדל"ן בשנת 2023

כל מנהל חווה את השינויים בענף הנדל"ן, גם מנהלים מצליחים: חוסר היציבות השלטונית יוצר חוסר וודאות לגבי המדיניות והרגולציה הצפויים בענף, וזה מקשה לתכנן פרויקטים. האינפלציה ועלית הריבית מקשים על גיוס אשראי ומימון והבנקים הקשיחו את הדרישות שלהם למימון וליווי פרויקטים. לצד אלו, עדיין לא ברור מה תהיה מגמת הביקושים בשנה הבאה. אנחנו כבר רואים את התוצאות של כל זה: יש חברות יזמיות שנאלצות למכור פרויקטים וקרקעות כדי לשמור על המשך הפעילות שלהן בפרויקטים אחרים, ומצד שני – חברות גדולות, שיש להן איתנות פיננסית – מנצלות את ההזדמנויות האלו וקונות פרויקטים, קרקעות, ואפילו קונות חברות אחרות. מכאן זה משליך על כל השחקנים והחברות בענף שלנו.

המהלכים החשובים ביותר שמנהלים מצליחים יובילו במהלך שנה זו

תחום שחשוב מאד שמנהלים מצליחים יתמקדו בו הוא נושא השיווק, במיוחד בחברות יזמיות בתחום ההתחדשות העירונית: שוק ההתחדשות העירונית משתכלל ועובר לפרויקטים גדולים יותר של פינוי בינוי ובזירה הזו התחרות הולכת ומתעצמת והרבה יזמים מוצאים את עצמם בתחרות עם חברות גדולות ומוכרות, שיש להן חוסן כלכלי, והן השקיעו הרבה מאד במיתוג ובמיצוב שלהן.

גם הדיירים מגיעים למכרז היזמים מוכנים, עם מומחים מקצוענים שמלווים אותם, והם מנהלים מו"מ קשוח עם היזמים.

ולכן, בשוק כזה תחרותי, מנהלים מצליחים של חברות חייבים לעבוד על השיווק של החברה שלהם. כל מנהל חייב לבנות לחברה שלו מיתוג ובידול ברורים, ולהקפיד לחשוף את החברה בהתמדה בדרך שתבנה את מודעות השוק ליתרונות שלה. זה הזמן להכין תשתית שיווקית מנצחת של שיווק דיגיטלי, חומרים שיווקיים, מצגות, להשקיע בפיתוח עסקי איכותי – כל אלו כדי למקסם את נוכחות השוק של החברה ואת היכולת שלה לנצח בתחרות.

התשתית למהלכים השיווקיים של חברות יזמיות

השלב הראשון הוא מחקר וניתוח שוק וקהלי מטרה. מנהלים מצליחים חייבים לדייק ולמקד את פרויקטי המטרה, קהלי המטרה, גודל הפרויקטים, locations מועדפים בהם רוצים להתמקד. יהיו מנהלי חברות שיבחרו אפילו לפזר סיכונים ולהיכנס לתחומי פעילות נוספים, לדוגמא – לנכסים מניבים. ככל שהנהלת החברה תהיה ממוקדת ומדויקת יותר, כך החברה תוכל לענות טוב יותר לצרכים ולציפיות של קהלי המטרה שלה, ולהתמודד טוב יותר עם התחרות. השלב הבא הוא להגדיר יעדים כמותיים ולבנות תוכנית עבודה ותקציב שנתי, כדי שהחברה תהיה מכוונת מטרות במהלך העבודה שלה במשך כל השנה.

היערכות ארגונית של חברות לצמיחה

מנהלים מצליחים של חברות יזמיות רבות מגלים שהחברה שלהם מגיעה לבגרות שלה, ופתאום הם מוצאים את עצמם מובילים הרבה פרויקטים בשלבים שונים, אבל צוות החברה נשאר קטן, ניהול רזה, ושיטות הניהול שלהם נשארות אינטואיטביות. זה התאים לחברה עם פרויקט אחד, אבל כשיש הרבה פרויקטים לקדם – הם מתקשים להשתלט על העבודה.

למעשה זה מאפיין חברות בצמיחה מואצת בכל תחום, לא רק חברות יזמיות. במצב כזה על המנהלים לתכנן מבנה ארגוני שיתאים להיקפי העבודה שהולכים וגדלים, להגדיר את התפקיד של כל אחד בחברה, האחריות והסמכות שלו, ובהתאם – להחליט גם האם לגייס עוד עובדים ומתי.

יצירת שיטה לשליטת מנהלים מצליחים בחברה בצמיחה

בהמשך לכל אלו, מנהלים מצליחים של חברה בצמיחה חייבים ליצור ולהטמיע שיטת ניהול שתאפשר להם לשלוט במה שקורה בחברה שלהם בדרך אפקטיבית, במיוחד כשהחברה צומחת ויש יותר פרויקטים, יותר עבודה ויותר עובדים. המנהלים האלו חייבים את השליטה הזו כדי לדעת מה קורה, לקבל החלטות, לפתור בעיות ולאפשר לחברה שלהם להתקדם. שיטה כזו דורשת הגדרה של יעדים, מדדים, כלי מעקב ודיווח, ובנית קשר שוטף ומסודר עם הצוות שלהם ויש מקומות שכדאי להטמיע גם מערכות ממוחשבות לניהול תהליכים שיטתי.

לסיכום, שנת 2023 מעמידה למנהלים מצליחים אתגרים רבים, הן בהיערכות השיווקית של החברה כדי להתמודד טוב יותר עם התחרות המתעצמת, והן בהיערכות הארגונית המחוייבת על מנת לאפשר לחברה להמשיך לצמוח, לשמר את שליטת הנהלת החברה בפעילותה ולהמשיך להצעיד את החברה שלהם קדימה.