מאמר במוסף דה מרקר: "יצירתיות כמנוע לצמיחה עסקית של חברות בענף הנדל"ן", ינואר 2019
האם אפשר להשתמש ביצירתיות כמנוע צמיחה גם לחברות בענף הנדל"ן?
איך מעודדים את העובדים להשתמש ביצירתיות?
כיצד יצירתיות יכולה להעניק לחברות בענף הנדל"ן יתרון תחרותי?
על כל אלו ועוד – במאמר הזה.
תוכן המאמר:
למה לחברות בענף הנדל"ן חשוב כל כך לפתח יצירתיות בתהליך העבודה שלהן?
ענף הנדל"ן הישראלי מאוד סוער. קיימת תנודתיות גבוהה מאד בביקושים, יש מעורבות ממשלתית גבוהה , מחיר למשתכן ושינויים במיסוי משפיעים על אופי הביקושים, תהליכי הרישוי הופכים מורכבים יותר, הרגולציה ומדיניות הרשויות המקומיות משתנות ועוד.
למעשה, הענף עתיר בשינויים שאין לחברות שליטה עליהם, ולכן מחייב חברות לפתח שני מאפיינים שהם לכאורה סותרים. מצד אחד – חוסן ויציבות של החברה, ומצד שני – גמישות. שני מאפיינים אלו נחוצים לחברות כדי לעמוד בהצלחה באתגרים שמעמיד הענף.
כדי לפתח את הגמישות הנדרשת, חברות בענף הנדל"ן חייבות לפתח יצירתיות כחלק אינטגרלי ממכלול כלי העבודה העומדים לרשותן, החיוני להמשך התפתחותן וצמיחתן.
איך חברה יכולה לעודד חשיבה יצירתית בקרב הצוות שלה?
לתשובה זו שני מרכיבים: העובדים וסביבת העבודה. באשר לעובדים, חברה הרוצה ליישם חשיבה יצירתית ככלי לצמיחה, חייבת לבחור עובדים יצירתיים. עובדים שיודעים לפרק בעיה למרכיביה, לבחון פתרונות שונים ולוותר על מוסכמות. העובדים שהכי מצליחים בכך הם אלו שיש להם סקרנות, מוטיבציה, סבלנות, התמדה, ואישיות המסוגלת להתמודד עם חוסר הוודאות הנלווה לתהליך ועם הסיכון שאולי "זה לא יעבוד".
באשר לסביבת העבודה: חברה שרוצה להצמיח יצירתיות אפקטיבית חייבת ליצור סביבה התומכת בחשיבה יצירתית. כדי לפתח רעיון חדש דרושה אווירה שמעודדת ומאפשרת צמיחה ופיתוח של רעיונות, אווירה שבה העובד מרגיש שמותר לו גם לפעמים לטעות. ודבר חשוב נוסף – מומלץ לספק לעובדים תמריצים שמעודדים יצירת רעיונות חדשים, אשר יניבו לחברה ערך מוסף עסקי.
יש חברות הנמנעות מלעודד יצירתיות מחשש ליצירת "בלגן" בחברה ובזבוז משאבים. איך מונעים זאת?
אכן, חברות רבות נמנעות מלעודד חשיבה יצירתית, מחשש שהדבר יוביל ל"בלגן" : העובדים יתפזרו מחשבתית, לא יתמקדו בעבודתם, יבזבזו זמן ומשאבים יקרים שלא יניבו תועלת עסקית.
כדי למנוע זאת חשוב שהתהליך יכוון ע"י ההנהלה בשני שלבים.
השלב הראשון הוא חשיבה מסתעפת: חשיבה מבוזרת שאינה שיפוטית, המאפשרת העלאת רעיונות, סיעור מוחות וכדו'.
השלב השני הוא חשיבה מתכנסת, הכוללת את בחינת הרעיונות השונים החדשניים בהתאמה לצורך העסקי, בחירת הפתרונות הטובים יותר וקבלת החלטה איך מתקדמים.
לאחר מכן כמובן נדרש שלב היישום והביצוע.
איך יזמי נדל"ן יכולים להפוך חשיבה יצירתית למנוע לצמיחה עסקית?
אתן כמה דוגמאות: אחד הטרנדים שצוברים תאוצה בשנים האחרונות הוא כלכלה שיתופית. צרכנים, במיוחד צעירים, מעדיפים להשתמש בצריכה שיתופית במקום לקנות. דוגמאות לכך הם Airbnb, מתחמי עבודה משותפים, שיתוף קורקינטים, ועוד.
ליזמי בניה רוויה כדאי לחשוב איך ליצור סביבת מגורים המתאימה למאפייני דור ה- Z, שנכנס בהדרגה למעגל הצרכנים הבוגרים. עליהם לחשוב יצירתית כיצד להטמיע שיתופיות בתוך הפונקציונליות של הבניינים שהם בונים. אנו כבר רואים ניצנים ראשונים ליוזמות מקוריות כאלו, במיוחד במתחמי פינוי בינוי .למשל ,בניה של חללי עבודה משותפים ייעודיים לדיירי המתחם. הוספת פונקציונליות שיתופית במתחמים תעניק ליזם בידול ויתרון תחרותי על פני יזמים אחרים.
כיוון אחר בו יזמים יכולים לממש חשיבה יצירתית הוא שילוב בניה ירוקה ככלי להתייעלות. לדוגמא, ליזמים שבונים ומנהלים בנייני משרדים כדאי לשקול שימוש בבניה ירוקה כאמצעי לחסכון בעלויות שוטפות בתחזוקת הנכס לאורך שנים – חשמל, מים וכדו', כך שהחברה יכולה להחזיר את ההשקעה ב- ROI סביר ואפילו קצר טווח.
יישום בניה ירוקה תורם למיצוב החברה כבעלת ערכים חברתיים, איכותית, מובילה, חזקה ועוד. מיצוב זה מאפשר לחברה לחדור למגזר היוקרה, ובשימוש נכון אפילו גם להעלות מחירים.
איך מיישמים יצירתיות גם בתחום השירותים בענף הנדל"ן?
לחברות המציעות שירותים, כדאי ללמוד ולנתח את הצרכים של הלקוחות שלהן, ולתת מענה יצירתי לצרכים שונים שלא בהכרח קיבלו מענה באופן מסורתי עד כה. כבר כיום אנחנו רואים יצירתיות חדשנית גם בשירותים. לדוגמא, יזמים המתניעים פרויקטים גדולים, בהם נדרשת הסכמה של מאות בעלי דירות, נעזרים בסוציולגים שעושים מחקר שוק מקדים על אותו מתחם, לומדים את מאפייני האוכלוסיה, מזהים מובילי דעת קהל, מזהים מתנגדים ועוד.
עם תחילת שלב הביצוע של פרויקטים גדולים, יזמים נעזרים בעובדים סוציאליים כדי לבצע את פינוי הדיירים בסובלנות ורגישות כדי ליצור אוירה נכונה ואוהדת לתהליך הפינוי, ולהתמודד עם דיירים בעלי קשיים מיוחדים (קשישים, בעלי מוגבלויות, משפחות מרובות ילדים ועוד).
היצירתיות, שמתבטאת בשילוב מומחים מחוץ לענף הנדל"ן – סוציולוגים, עובדים סוציאלים ועוד – מאפשרת ליזמים להגיע יותר מהר ובקלות להסכמות עם הדיירים ולשמור על המוניטין הטוב של החברה גם בתהליך הפינוי והבניה, וכך מעניקה לה ערך כלכלי עסקי משמעותי.
כיצד ניתן ליישם חשיבה יצירתית בתחום האדריכלות?
היצירתיות היא לב העשייה האדריכלית, זה ברור. אך לכל משרד אדריכלים כדאי ללמוד את צרכי הלקוחות שלו ולחשוב יצירתית גם על פן השירותים שהוא מספק להם. לפעמים, שינוי או הוספה של שירות, יכול לבדל אותו מהמתחרים, בזכות ערך מוסף חדש שהמשרד ייתן ללקוחותיו.
כך, לדוגמא, המשרד יכול להציע ביצוע בדיקות היתכנות ראשוניות כשירות מהיר ליזמים, שתוך כמה שעות יקבלו תשובה לטובת החלטת Go/ No go בפרויקטים אותם הם בוחנים.
לסיכום, מכיוון שענף הנדל"ן סוער ועתיר שינויים, חברות בענף זה חייבות לאמץ חשיבה יצירתית ככלי להתמודדות עם שינויים דרמטיים אלו. יישום נכון ומוכוון של יצירתיות יאפשר לחברות בענף ליצור בידול משמעותי, לזכות ביתרון תחרותי, להתייעל, לגייס רוח צוות ולעבור מפוזיציה של חברה מגיבה למעמד של חברה פורצת דרך, מובילה, יוזמת וצומחת.