נבחרתי כאחד מהמנהלים מעוררי השראה כחלק מנבחרת הישראלים שהשתתפו בפרויקט יום ההשראה הבינלאומי לשנת 2022.

זכיתי לכבוד להיבחר כאחד מה- מנהלים מעוררי השראה בספר האנשים מעוררי ההשראה בישראל, שהתפרסם במאי 2022. היכנסו לקריאה נוספת –

https://bit.ly/3lMyUga

כיועצת עסקית בכירה הנחשבת אשת סודם של מנהלים רבים במשק הישראלי, את עצמך חייבת להיות מעוררת השראה עבור המנהלים שאת מלווה. מהי השראה עבורך?

השראה היא מעין "ניצוץ", היא מעוררת בנו תשוקה פנימית המניעה אותנו לעשות דברים חדשים, יוצרת צמיחה והרחבת יכולות אנושיות. זה יכול להיות יכולת מחשבתית יצירתית, התפתחות אינטלקטואלית ואפילו הרחבת יכולות פיזיות. מה שחשוב הוא שההשראה מניעה אותנו לפעול בדרך שונה, ליצור, להיות חדשניים וטובים יותר. מקורות ההשראה הם סובייקטיביים ודינמיים, משתנים מאדם לאדם, מתקופה לתקופה וממקום למקום. ההשראה יכולה לבוא מאנשים – קרובים או רחוקים, מקומות, אומנות, התרחשויות חברתיות, מנופי הטבע ועוד. הדבר המשמעותי הוא שכדי שאלו יהפכו מגירוי חיצוני להשראה – מנהלים מעוררי השראה חייבים להיפתח, להיות חשופים ורגישים לגירויים שסביבנו ולהפנים אותם באופן כזה שיאפשר לקבל מהם השראה.

תחילת הדרך שלך – ניצוצות של מנהלים מעוררי השראה

במהלך הקריירה, צברתי ניסיון מקצועי וניהולי עשיר בפיתוח עסקי ובחדשנות: הקמתי וניהלתי את מערך השותפים העסקיים בחברת בזק, הקמתי מחלקת שיווק ופיתוח מוצרים בחברת נטוויז'ן, ולקחתי חלק בהקמת מערך השיווק והמכירות ובהשקה של חברת Better Place, החברה החלוצית הראשונה שהשיקה מכוניות חשמליות. העיסוק המתמיד בהקמת מחלקות ותחומי פעילות חדשים חייב אותי להיות חדשנית ויצירתית כל פעם מחדש, ואין ספק – ההשראה לכך נולדה מתוך הדרייב ליצור משהו חדש ואפקטיבי, בעל ערך מוסף משמעותי.

גם באקדמיה למדתי מנהל עסקים באוניברסיטת ת"א, נהניתי מאד מהלימודים וסיימתי אותם בהצטיינות.

קריסתה המהירה של חברת Better Place עוררה בי תחושת החמצה והביאה אותי לצומת קבלת החלטות לגבי המשך דרכי: אחרי שלוש שנים בהן קמתי כל בוקר בתחושת חלוציות ולהגשמת ייעוד ושליחות של לעשות את העולם טוב יותר, לא פחות, נותרתי ללא חזון והשראה. הרגשתי צורך עז לסלול דרך חדשה לעשיה משמעותית שבה אני משפיעה ויוצרת שיפור. לאחר תקופ התלבטות, החלטתי לפתוח בדרך עצמאית בייעוץ עסקי לחברות במטרה ליצור יחד עם מנהלי החברות הגשמה, צמיחה עסקית וגידול ברווח.

החברות הראשונות אותן ליוויתי היו מענף הנדל"ן, התאהבתי בענף, ביצירתיות ובדינמיקה הסוערת שלו, למדתי אותו לעומק, ומאז אני מייעצת ומלווה חברות בענף הנדל"ן. מאד מהר ראיתי שאני לא יכולה להסתפק בייעוץ עסקי אלא הבנתי שכדי ליצור שינוי וצמיחה מנהלי חברות צריכים גם ליווי שנותן להם הכוונה, דרך והשראה. הניסיון העסקי והניהולי העשיר שלי, יחד עם הליווי הצמוד והאמונה שלי בהם מעניקים למנהלי החברות השראה ומאפשרים להם להוביל את החברה שלהם לשגשוג.

מה מוציא אותך מהמיטה בבוקר? מה מעורר בך תשוקה ומוטיבציה

אני קמה מלאת מוטיבציה ותשוקה לעוד יום חדש של עשיה, יצירת שיפור וצמיחה, להניע אנשים ולקוחות ולתת להם השראה. לפני כמה ימים שוחחתי עם לקוח עבר שלי שסיפר על הצמיחה שהוא הניע בשנה האחרונה בחברה שלו וגם בחייו האישיים. הוא הרחיב את החברה, יישם שינוי ארגוני, יזם שיתופי פעולה, התחיל לעשות כושר, הוריד כ- 20 ק"ג במשקלו, והוא אמר לי: כל פעם שאני צריך לקבל החלטה על שינוי, אני חושב על מה את היית אומרת לי, מה למדתי ממך כמנהלת מעוררת השראה – זה נותן לי את האנרגיה להניע את השינוי. האמירה הזו מרגשת אותי מאד ונותנת לי מוטיבציה אדירה לקום כל בוקר כדי המשיך להניע עוד אנשים קדימה.

מה מעורר בך השראה?

אנשים תולים את ההשראה במקורות נשגבים, יש המאמינים שיכולתם של מנהלים מעוררי השראה נתונה בידי יחידי סגולה. עם השנים הבנתי שאין מקור אחד להשראה אלא היא נמצאת בהרבה מקורות סביבנו, ולמעשה היכולת לקבל מהם את ההשראה טמונה ביכולת שלנו להתבונן, להיות רגישים, להבין את הייחוד של מה שקורה ממש מול עיננו. לכן יכול להיות מאורע שלאחד ייתן השראה ואצל אחרים לא יעורר דבר, כל מה שצריך זה יכולת לקלוט ופתיחות אינטלקטואלית ורגשית להבין את המשמעות העמוקה של זה עבורנו, כהשראה ליצירת התפתחות חדשה ולהרחבת יכולת.

לכן המקורות של ההשראה מאוד מגוונים. זה יכול להיות קולינריה איכותית, ריח של בוקר רענן שמעורר מוטיבציה, מראה נוף מיוחד, השראה נמצאת בכל דבר.

כאחד מהמנהלים מעוררי השראה, אחד ממקורות ההשראה החזקים ביותר עבורי הוא האנשים שסביבי.

אמא שלי היא מקור השראה. לקח לי שנים להבין את השפעתה הרבה עלי. לאחר פטירתה, המחסור בנוכחותה והגעגוע הבהירו לי עד כמה היא היתה השראה משמעותית עבורי. אמי היתה מורה, היא לימדה מאות ואלפי. אני זוכרת שהיא התגאתה בכך שהיא הצליחה ללמד ילד דברים שקודם הוא לא הצליח להבין, וזה נתן לה השראה להמשיך בעשיה שלה מתוך תחושת שליחות. היא היתה מאד חרוצה, קמה השכם בבוקר ועבדה שעות רבות מידי יום ללא הפסקה, עד לשעות הערב המאוחרות. גם בגיל 93 היא עוד לימדה תלמידים והתגאתה בהישגיה. היא הייתה מונעת מסקרנות בלי נלאית ומרצון אינסופי להצמיח ולקדם את התלמידים שלה.

לצד זה, גם הבנות שלי הן מקור להשראה: החריצות שלהן, היכולת שלהן ללמוד, להגדיר מטרות ולהגשים אותן, לתכנן מהלכים בחייהן, ומעל לכל – תחושת המסוגלות שלהן כדור צעיר, כל אלו מעוררים בי הערצה כלפיהן. אלא שהרבה פעמים חברים צוחקים ואומרים לי: "נו, באמת, היא למדה את זה ממך". כך שהן משקפות לי, כמו מראה מעצימה, את היכולות שלי, ומאפשרות לי להמשיך לצמוח בזכות מודעות חזקה ליכולות האלו.

גם אנשים אחרים שסביבי מעוררים בי השראה. יש לי חבר טוב שהוא מאד שיטתי ומתמיד, למדתי ממנו כמה חשוב להגדיר מטרות ולא לדחות דברים. לחבר אחר יש תשוקה בלתי נלאית לאתגר את עצמו וללמוד דברים חדשים: ללמוד לרקוד דווקא כי הוא האמין שהוא לא יכול לרקוד, ללמוד לצייר כי הוא האמין שיש לו ידיים שמאליות, להקשיב לפוסטים, להרצאות ועוד. כשיש חבר כזה קל לקבל ממנו השראה, כל מה שצריך זה פשוט להצטרף לדרך שלו וללמוד יחד איתו.

גם תל אביב היא מקור השראה בשבילי. נולדתי בשכונת לב תל אביב, ואני מגיעה לתל אביב כל פעם כאל הבית השורשי שלי. יש בתל אביב תערובת אינסופית של ניגודים:  שמחה ואנושיות יחד עם תרבות קוסמופוליטית ומגוון אינסופי וכן, לפעמים גם ניכור ואכזריות. יש בה מאפיינים של עיר גדולה שהיא אבן שואבת של תושבים חדשים מכל הארץ וגם מהעולם, כולם באים לחוות את החיים בעיר הגדולה ולהנות משלל האפשרויות שהיא מציעה. מצד שני – אני מגלה כל פעם מחדש שבכל שכונה יש את האינטימיות המקומית בין התושבים ותחושת שייכות לקהילה המקומית. אני אוהבת פשוט לטייל בעיר הזו ולפתוח את העיניים, החושים והלב למראות שלה: השילוב בין בתים ישנים לחדשים, בין הגודל של הרחובות הראשיים, הסואנים, והמגדלים לבין הרחובות והבניינים הקטנים. העירוב בין מוזנח לחדש, בין מסורתי לחדשני, בין ירוק לבטון, בין צעירים ומבוגרים, בין שבלוני לאומנתי. כל מה שצריך הוא להסתובב, לפתוח עיניים, להיות רגיש, להתבונן וללמוד. כל ביקור בתל אביב מביא אותי לתובנות חדשות ולחשיבה רעננה, שונה, ממה שהיה בי קודם.

שינוי, הרגע הזה בו יש פוקוס, חידדת מטרות והבנת מה חשוב.

נוהגים להגדיר את ההבדל העיקרי בין יצירתיות לבין חדשנות בצורך: חדשנות היא פיתוח העומד בפני עצמו, אך יצירתיות היא חדשנות אשר נותנת ערך מוסף, תועלת, היא עונה לצורך כלשהו של הארגון, הלקוח, צורך חברתי ועוד.

אני מאמינה שהצורך וההכרח הם אלו שיוצרים בנו את הפוקוס. מהניסיון שלי, ברגע האמת, כאשר יש צורך משמעותי, אנחנו צריכים או רוצים ליצור משהו חדש, לחולל שינוי, להתניע תהליך, להניע אנשים – אז אנחנו פונים אל מאגרי ההשראה שלנו ושואבים משם את הכלים, היכולות והכוחות הנדרשים כדי ליצור, לפתח חדשנות הנותנת מענה לצורך.

בזכות ההשפעה המשמעותית של הצורך כמקור להשראה, הלקוחות שלי הם מקור השראה הכי משמעותי, הצורך שלהם לצמוח הוא שמניע אותי ליצור, לשכלל, לפתח, ללמוד ולהיות טובה יותר כל הזמן.

בכל זאת, גם לך בוודאי יש רגעים של פחד ואי עשייה. איך מנהלים מעוררי השראה מתמודדים כשמלאים חששות?

אני מאד מאמינה בפתגם "אמור לי מי חברך ואומר לך מי אתה", אבל בהתייחס למשמעות האקטיבית שלו: אנחנו צריכים לבחור להקיף את עצמינו באנשים וחברים חכמים, מנוסים, בעלי גישה חיובית, שיש לנו מה ללמוד מהם, אלו "ימשכו אותנו קדימה", ויאמינו בנו. בעת הצורך, האנשים שמקיפים אותנו הם אלו המאפשרים לנו להתמודד עם מגבלות הפחד שלנו, ידעו לתת לנו השראה, דוגמא אישית, עצה טובה. כשאנחנו מקיפים את עצמינו באנשים שמעוררים בנו השראה, זה מאפשר גם לנו להתמודד ולהצליח לעבור את המחסום, להעז לנסות ולהצליח.

איזו עצה היית נותן לאלו שבתחילת דרכם?

בתחילת הדרך יש המון פחדים מהלא נודע וחששות "מה יהיה אם זה לא יצליח".

דרך אחת להתמודד עם זה היא לבחון את "תרחיש הקטסטרופה", מה הדבר הכי גרוע שיקרה? בהרבה מקרים מגלים שהדבר הכי גרוע שעלול לקרות הוא בכלל לא כל כך נורא יחסית לתוחלת ההצלחה. לדוגמא: מה יקרה אם אני לא אצליח בחברה שאני מקים? לכל היותר אני אחזור להיות שכיר.

בנוסף על זה, יש לנו נטייה אנושית וטבעית, להתמקד בשלילי: היה לי יום רע, הכשלון הזה עשה לי יום שחור, אבל אנחנו שוכחים להתייחס אל כל יתר הדברים הטובים והמוצלחים שקרו לנו היום. לכן, כאשר מגיע רגע של פחד או חוסר וודאות, זה הזמן להסתכל אחורה על הצלחות, להיזכר בהן באופן אקטיבי: מה תרם להצלחה שלי בעבר, מה כן עזר לי להתגבר על החשש. זה למעשה מעורר השראה פנימית, ממני אל עצמי: אם הצלחתי בעבר, התמודדתי עם קושי, חשש, יש לי סיכוי טוב להצליח גם הפעם ואפילו יותר טוב, כי מאז למדתי עוד דברים, צברתי עוד ניסיון ופיתחתי יכולות נוספות שלא היו ברשותי בעבר.

כמנהלת מעוררת השראה, מהי המנטרה האישית שלך?

השראה היא דרייב מעולה, אך כדי לממש את ההזדמנות שטמונה בהשראה לטובת צמיחה, עלינו להשתמש בכלי ה צ ל ח ה – ראשי תיבות:

השראה – חשוב לחפש באופן מתמיד את ההשראה ולאמן את עצמנו להיפתח, להקשיב, לראות, לקבל את הגירויים המנטליים והרגשיים מסביבנו: להיחשף לאנשים, חברים ומנהלים מעוררי השראה, לדבר איתם ולהקשיב להם, לצאת לטבע, להיחשף לאומנות, לאסתטיקה, לעשות ספורט, ללמוד דווקא את מה שלא קל לנו, כל אחד ומקורות ההשראה שלו.

צורך – בין אם זה צורך פנימי שלנו, דרישה של הלקוח, או אילוץ של החברה שלנו וכדו' – דבר אחד ברור, צורך הוא המניע החזק ביותר שלנו לחדש, ליצור שינוי, מחשבה ופעולה.

למידה – סקרנות מתמדת ורעב ללמוד דברים חדשים, להיחשף לעוד ועוד רעיונות חדשים הם אלו שחושפים אותנו לקבלת השראה יותר מכל.

חריצות – השראה ומוטיבציה הם התחלה טובה, יחד עם זה – חייבים גם לממש, לעשות.

התמדה – תמיד יש קשיים בדרך ועלינו למצוא את ההשראה – לא רק ליציאה לדרך אלא גם להתמדה ולהתגברות עם הקשיים במהלכה.